Experience Music Project

Experience Music Project and Science Fiction Museum - Seattle


EMP Museum (nama panjangnya Experience Music Project & Science Fiction Museum) adalah sebuah muzium yang didedikasikan untuk sejarah dan evolusi music dan juga sains fiction. Bertempat di Seattle Washington.

Frank Gehry , designer untuk muzium ini yang dibina dengan keunikkan ungu - violet. Beliau mendapat idea untuk membina muzium ini daripada sebuah sofa rumah miliknya.








Muzium EMP ini dimiliki oleh Microsoft co-founder iaitu Paul Allen, dan dibuka pada orang ramai pada tahun 2000.

Di muzium ini dipamerkan generasi music daripada 1st of music hingga ke sekarang dan juga dipamerkan sekali dgn arca-arca dari filem science fiction.

Antara event dan exhibition disini adalah History of Jimi Hendrix, Nirvana, Disney : The Music behind The Magic, Avatar, Galactic Star, dan beberapa lagik.











Selain itu juga, muzium ini digunakan pakai untuk menganjurkan beberapa acara seperti Art,Musical,Theatrical dan juga music & film launching yang kiranya lebih kurang macam Istana Budaya Malaysia.

Disamping itu juga EMP Museum juga menganjurkan Sound/Vision event seperti Sound and Vision : Artist Tell Their Stories.





Kemasukkan untuk muzium ini juga dikenakan charge pada harga2 yang tertentu mengikut pada event berkenaan. Normal charge adalah USD15 untuk dewasa dan USD12 untuk kanak2.


Source : www.empmuseum.org/ |

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam