Posts

Showing posts with the label kelantan

KB Brewster Coffee, Kota Bharu

Image
KB Brewster Coffee, Kota Bharu Cuti sekolah ni macam biasa balik kampung berkumpul untuk aktiviti anak-anak bersama atuk dan neneknya. Macam saya perkatakan baru-baru ni, cafe ala-ala hipster ni tumbuh dengan jayanya setelah mendapat perhatian dikalanga netizen yang ingin mencuba sesuatu yang lebih baharu berbanding kedia tradisional. Perkara ni tak pelik, orang sentiasa berubah, tidak salah untuk mencuba sesuatu yang melanggar rutin harian kita yang kadang kala selalu makan benda yang sama. Yang menjadi salah tu pasal ko yang hari-hari makan kedai overbudget dan terlebih budget kocek ko untuk menampakkan penampilan ko lebih dari segalanya.  Okay jangan membebel lama-lama, kali ini saya nak share salah satu kedai kopi yang baharu di kota Bharu iaitu KB Brewster Coffee yang terletak di Jalan Abdul Kadir Adabi, Kota Bharu.  Saya tak pasti bila KB Brewster ni mula ditubuhkan tapi ianya tersenarai didalam KB best coffee in house. Jadi adalah menjadi salah satu ru...

Kopi Mesin, Kota Bharu Kelantan

Image
Kopi Mesin, Kota Bharu Kelantan Baru ni saya ade lepak satu kedai ala hipster di sekitar bandar Kota Bharu. Memang tak dinafikan kedai lepak minum kopi ini sudah mula banyak muncul di Kota Bharu tapi yang pastinya harga mereka mampu milik dengan pasaran. Kalau nak bandungkan dibandingkan dengan harga Starbuck tu, boleh settlekan 2orang punya makan kat kedai saya datang ni. Ahaaaa kedai ini adalah Kopi Mesin 2 yang terletak di Jalan Sultan Yahya Petra atau dengan kata lain berhampiran dengan Billion Mutiara Condominum. Kalau xjumpa jugak searching saja Kopi Mesin 2.  Tak silap saya ada 2 kedai Kopi Mesin ni, tapi yang Kopi Mesin 2 ni lebih besar sikit dan kawasan parking da meja lebih banyak. Saya datang Kopi Mesin 2 ni aje. Ok, konsep kedai memang cun habis pasal owner guna rumah kedai jenis lama dan dibuat refurniture dan refurbish balik untuk nampak lebih retro. Sememangnya cool dan awesome. Ditambahkan pula, meja diletakkan pada luar kedai untuk orang lepak outd...

Hedwig Books & Cafe, Kota Bharu

Image
Hedwig Books & Cafe, Kota Bharu Kalau korang follow journey filem bersiri Harry Potter, pastinya kamu tahu apakah itu Hedwig. Hedwig adalah nama kepada seekor burung hantu utusan surat yang dihadiahkan oleh Hagrid kepada Harry Potter pada slot filem pertama Harry Potter. Dalam entry kali ini, saya bukanlah nak bercerita mengenai kisah Harry Potter walaupun saya salah seorang follower Journey Harry Potter, akan tetapi perihal sebuah cafe yang diberi nama Hedwig di Kota Bharu Kelantan. Ya anda pasti tidak percaya, cafe ini dinamakan Hedwig Books & Cafe yang terletak di Kubang Kerian yang tidak jauh dari pusat bandar Kota Bharu. Saya tak pasti mengapa owner menamakan cafe awesome ini kepada Hedwig. Mungkin beliau juga seorang die hard fan HP.  Menariknya, cafe ini telah tular di dalam beberapa website Malaysia serta Singapore mengenai tema dekorasi berkonsepkan Harry Potter. Pihak pengurusan Hedwig juga telah memaklumkan bahawa cafe mereka bukan bernaungan dib...

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Image
Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022) Makan ruji sarapan pagi di Kelantan adalah nasi. Kenapa nasi? Ini kerana kebanyakkan rakyat Kelantan memerlukan tenaga kudrat untuk menjana pendapatan seperti petani, penoreh malah buruh.  Akan tetapi makanan ruji pagi ini masih dikekalkan sehingga kini menjadikan susulan kepada rakyatnya. Banyak gerai/restoran yang korang boleh layan di Kota Bharu ni, boleh perhatikan dimana rata-rata gerai agak ringkas akan tetapi pulangan yang sangat awesome. Beli bungkus atau makan di kedai lebih bermakna.  Saya sediakan 5 tempat best untuk sarapan pagi untu korang yang melawat Kelantan. Mungkin korang boleh cuba atau sharekan kepada yang ingin mencuba. Tapi kalau betul nak rasa sempoi boleh try Nasi Dagang bonda saya.. terbaik tanpa rasa muak. 1. Lieniey Nasi Kerabu Tumis, Jalan Abdul Kadir Adabi. Antara kedai pilihan saya untuk makan nasi kerabu waktu pagi. Hidanan yang ringkas tapi padu mampu membuatkan anda tidur ...

PK Corner, Kota Bharu Kelantan

Image
PK Corner, Kota Bharu Kelantan Minggu lalu saya balik kampung setelah minggu ketiga hari raya, menemani ibu saya untuk perihal keluarga. Sebelum ini saya juga telah share entry top 5 kedai makan best di Kota Bharu . Sebenarnya banyak lagi kedai makan best tapi itu saja yang saya sempat upload. Salah satunya restoran yang saya singgah ni. Restoran PK Corner ini sangat terkenal di KB mungkin disebabkan lokasinya dan service yang pantas. PK Corner terletak di Jalan Kebun Sultan atau nak lagi senang berhadapan dengan CIMB KB. Anda juga boleh membuat cari didalam Google Maps mahupun Waze dengan carian PK Corner. Sangat mudah! Menu terlaris adalah Chicken Chop yang berharga Rm9.00. Majoriti yang datang mesti order Chicken Chop akan tetapi ini buka pilihan saya. Saya memilih untuk masakan Thai iaitu Nasi Goreng Paprik Ayam yang pastinya sangat Awesome! Keadaan restoran ini kelihatan agak biasa, hiasan kedai seakan suram akan tetapi manusian yang membanjiri untuk santapan ...

5 Tempat Makan Best di Kelantan

Image
5 Tempat Makan Best di Kelantan Jika anda ke Kota Bharu Kelantan, pastinya anda tidak akan kebuluran kerana memang terlalu banyak kedai makan menjadi pilihan dari santapan pagi, tengahhari sampai la ke malam.  Rata-rata orang mentafsirkan masakan Kelantan adalah manis dan terlebih manis malah tiada pedas langsung jika dibandingkan dengan negeri lain. Kecelaruan ini terungkap mungkin disebabkan oleh mentaliti kita, sedangkan bila orang Kelantan yang berniaga di luar negerinya dia masih membawa resipi yang sama tetapi orang masih boleh menerima seadaanya. Tidak pula di komplen manis? Setiap negeri ada trademark yang tersendiri dan begitu juga dengan masakannya. Jika semuanya sama ianya tidak lagi dipanggil masakan tradisional... ianya akan jadi franchise seperti Secret Recipe mahupun Paparich. Di Kota Bharu saya boleh kasi tips untuk anda memilih dan mencari kedai yang sedap dan terbaik. Kadang-kadang kedai yang ramai pastinya sedap dan tak semestinya kedia tak ramai...

Restoran Nasi Lemak Bersinar, Kota Bharu

Image
Restoran Nasi Lemak Bersinar, Kota Bharu Sesungguhnya kalau orang yang merantau ke Negeri Cik Siti ni tak lalu nak makan nasik berlauk pagi-pagi buta anda boleh layan nasi lemak mahupun roti canai. Akan tetapi ade ke orang jual nasi lemak di Kota Bharu? Mestilah ader sekarang ni menu makanan kita dah melampau batasan pemikiran kolot kita. Jangan sangka di Kota Bharu xde masakan Melaka mahupun johor. Cuma keaslian dan rasa tu semestnya perfect dari negeri sendiri. Kali ini saya bawa dan tunjuk salah satu kedai nasi lemak yang popular di KB dengan harga yang sungguh murah dimasa kini.  Kedai Nasi Lemak Bersinar ni terletak di Jalan Kuala Krai, dekat ajer dengan KB Mall dan nk lebih tepat silalah googlemaps mahupun waze ajer. Disini mereka lebih banyak hidang nasik lemak yang jenis laukpauk macam ayam goreng, sotong, kambing rendang dan daging rendang. Telur mata guyang pon ada... kasi order up saja dan pastinya harga tidak mencengkam jiwa anda. Masakan nasi l...

Arnold Cycling Cafe, Kota Bharu

Image
Arnold Cycling Cafe, Kota Bharu Seperti di negeri yang lain, owner cafe di Kota Bharu pon tidak mahu ketinggalkan dengan menwujudkan lebih banyak kedai jenis hipster dan santai ini. Minggu lepas saya lepak di kedai Arnold Cycling Cafe yang terletak di Jalan Kebun Sultan. Kedai Cafe ini adalah kedai yang kedua selepas ianya dibuka di KB Mall pada beberapa tahun yang lalu.  Landmark nak cari kedai ini adalah berhampiran dengan Chinatown KB di Jalan Kebun Sultan dan lebih senang di Auto Finance Center Maybank, Kalau xjumpa jugak korang Waze atau google maps sajah yer. Kedai ini memang awesome pasal owner dia adalah seorang pengayuh mountain bike. MTB bikers dialu-alukan disini kerana ada port untuk lepak diluar dan didalam. Sangat syiok dan santai di kedai ini... owner lebih gemarkan menggunakan konsep natural dan beberapa sentuhan urban.  Kedai Cafe yang boleh dikatakan besar menjadikan lebih selesa walapun ramai orang. Kedai ini mendapat status Halal yer da...

The Bold Lab, Kota Bharu Kelantan

Image
The Bold Lab, Kota Bharu Kelantan Sekali lagi saya bagitau, hipster/insta cafe telah mula menular keserata negara dan tidak ketinggalan di negeri Kelatan. Kali ini kami singgah santap di salah satu hipster cafe yang terdapat di Kelantan sepertimana digembar gemburkan oleh says.com The Bold Lab ini terletak di Jalan Hospital atau lagi mudah bersebelahan dengan restoran Selera Cik Siti yang pernah saya review satu ketika dahulu. Kalau xjumpa jugak boleh google map ataupun Waze saja... Disini anda boleh layan homemade coffee dan juga beberapa light and heavy snack. Jika anda nak makan nasik belauk mahupun nasi To-Wednesday memang xada laa kat The Bold Lab kerana hampir ke semua hidangan berunsurkan barat. Antara sajian yang menjadi pilihan adalah Waffle Signature dan Cappuccinos.  Oleh kerana saya datang bersama wife saya, kami mengamalkan sistem sharing is caring disamping boleh berjimat cermat. So kami memilih Signature Waffle dan Ice Chocolate. Sweet snack yang dise...

Misi Bantuan Kudrat : Mangsa Banjir Dec 2014

Image
Misi Bantuan Kudrat : Mangsa Banjir Dec 2014 Sempena Maulidur Rasul, marilah kita berselawat keatas Rasul kita Nabi Muhammad S.A.W., semoga seluruh umat Islam di Malaysia mendapat berkat dari Allah S.W.T. Malaysia dikejutkan dengan banjir besar bulan lalu yang menyebabkan kerosakkan dan kerugian yang sangat besar dan luar biasa. Tak dapat dibayangkan perasaan dan ujian yang diterima oleh mangsa-mangsa ini. Alhamdullilah rumah saya tak teruk sangat cuma ibubapa saya serta keluarga sekitar bergelap dan tiada bekalan air selama 4 hari 4 malam selepas 25hb Dec tempoh lalu. Kelmarin 3 Jan 2015 saya pulang kekampung atas alasan untuk membantu serba sedikit tenaga kudrat bagi meringankan beban keluarga. Ayah saya mengajak saya untuk membantu keluarga Makcik saya di Kampung Laut Palekbang. MasyAllah... MasyAllah MasyAllah... itu sahaja yang keluar dari mulut ayah saya melihat kawasan kampung beliau membesar ditengelami air paras 1 tingkat bangunan (3.5meter) dan terlalu banyak...

Gerai Nasi Kerabu Panji, Kota Bharu

Image
Gerai Nasi Kerabu Panji, Kota Bharu Minggu lepas saya balik ke kampung menyambut hari kelahiran anak saya yang pertama . Seperti biasa kalu dah balik kampung mama saya dah malas nak masak pasal dorang selalu makan kat luar. Iyola masing2 tinggal dua orang je kt umah, nak masak pon tak berbaloi.. So Abah saya memperkenalkan satu gerai Nasi Kerabu yang sangat awesome di area Panji Kota Bharu. Kalu ore Kota Bharu confirm kenal, kalu dop kenal jugak saya sharekan map kat bawah tu. Ok gerai ini terletak di Jalan Hospital Kota Bharu dan landmark dia betul-betul berhadapan dengan Station Minyak Caltex. Kalau anda guna Waze anda search Caltex Jalan Hospital pasal station minyak caltex xbrape banyak pon kat KB. Gerai ini menyediakan makanan pagi seperti Nasi Kerabu, Nasi Belauk dan Kuih - Muih tempatan. Paling Awesome adalah Nasi Kerabu berlaukkan Ayam Bakar dan Ikan Percik. Sesiapa yang bukan dari Kelantan pastinya akan food-shock pasal menu makan pagi macam dah jadi menu lunch ...

Ramadhan di Kota Bharu, Kelantan

Image
Ramadhan di Kota Bharu, Kelantan Selamat Berpuasa pada umat Islam diseluruh dunia, moga-moga puasa pada tahun ini lebih bermakna dan diberkati oleh Allah S.W.T.  So disini saya sharekan hasil kerja videography oleh En. Zhariff yang saya temui di laman facebook Tuan Guru Nik Aziz. Kami mengharapkan anda memperbanyakkan lagi video sebegini untuk anak-anak perantauan tak kira dari negeri mana.  This is Kota Bharu! Source : tuanzhariff.blogspot

Gerai Pulut Satay Kubang Pasu , Kota Bharu

Image
Gerai Pulut Satay Kubang Pasu , Kota Bharu Minggu lepas balik kampung untuk mengundi. Saya akan pastikan duit akan dihabiskan dengan makanan sahaja.. Huhuhuhuuuu... Untuk orang luar kawasan Kelantan, Pasar Kubang Pasu nih terletak berhampiran dengan bandar Kota Bharu dan terkenal dengan pasar yang jual makanan pagi. Pasar nih tak sebesar Pasar Siti Khadijah tu. Kalau korang tak jumpa jugak, korang search Sekolah Menengah Zainab 2 / Masjid Muhammadi, bila dah sampai situ boleh tanya orang local nak ke Pasar Kubang Pasu. Macam-macam la dorang jual, macam Nasi Belauk Ayam/Ikan, Nasi Dagang, Nasi Tumpang (Nasi Tupe) dan paling awesome adalah Pulut Satay. Pulut Satay ini adalah sejenis makanan tradisional Kelantan dimana mereka akan buat pulut manis (warna coklat) dan dicampurkan dengan beberapa keping satay dan kuah kacang, lain dari tu jugak makcik nih ada jual Nasi Impit + Satay, Pulut + Sambal... Memang bunyi macam pelik, dah harus ingat.. belum try belum tau bro... Harga...

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...