Villa Danialla Tok Bali : What a Failure!

Villa Danialla Tok Bali : What a Failure!

First time saya update entry saya dengan entry yang sungguh kecewa walaupon sudah berlalu, tapi saya kena tetap update jugak supaya pengunjung tidak tertipu/terpedaya dengan janji manis seperti janji dicapati.

Last week iaitu minggu raya baru ni family saya (Family Al-Imran) membuat small gathering memandangkan tidak ramai ahli keluarga yang pulang berhari raya tahun nih. Kami memilih Villa Danialla kerana saya pernah meng-update Villa Danialla nih satu ketika dahulu dan saya amik entry nih daripada facebook Villa Danialla sendiri.

Kenapa saya mengatakan Villa Danialla nih sangat failure dan tidak awesome seperti mana yang mereka iklan dan perkatakan pada kita... Ianya terjadi atas dasar pengalaman sendiri dan saya bukan menabur fitnah untuk meng-kondem-kan Villa Danialla kerana saya tahu dosa menabur fitnah sama seperti membunuh manusia. Jadi saya ingin meluahkannya supaya pihak management Villa lebih berkaliber dan efisen!

Jadi ceritanya begini...


1. Pakcik saya En. Muniruddin telah membuat tempahan sebanyak 5 bilik di Villa Fatimah (Asalnya dijadikan Dewan Fatimah) pada 21 Ogos 2012 untuk penginapan 1malam pada 22 Ogos 2012.

2. Pada 22 Ogos kami menuju ker Villa Danialla dan check-in, so 5 bilik kami dapat di Villa Fatimah. Ohhh seronok rasanya kerana suasana Villa sangat tenang dan cantik.

3. Fyi, Villa Fatimah room rates adalah RM300/night, total 5 bilik = RM1500. So part yang tak bestnya adalah bilik yang berharga RM300/night sama seperti bilik yang berharga RM50/night. Kenapa? Pasal saya dapat bilik yang barang2nya adalah second hand dan sangat terok conditionnya.

4. Sesudah sampai dibilik, benda pertama sekali saya akan tengok adalah toilet, toilet bersih tetapi time bukak paip untuk amik air sembahyang ya Allah!, seriously air paip 100% bau longkang. Korang pernah berkumur air paip rasa longkang?

5. Ok kena complaint pada management pasal air yang bau sangat tak tahan, bila bukak air lama2 satu bilik dah bau air longkang. Demmmmmmm! So kami nak complaint pada management, cari punya cari ruper-rupernya dalam bilik tak ader phone! Ohhhh man mcmmana anda boleh cakap Villa nih bertaraf lima bintang? Chalet 80hinggit pon ader phone dalam bilik... Sungguh demmmm!

6. Sabar dulu, nak tak nak kena guna jugak laa air paip rasa longkang tu... Lebih malang lagik air paip boleh melimpah hingga masuk dalam bilik tidur pasal bilik air takder gap antara bilik air dan bilik tidur. Tak tahula engineer maner yang design bilik baru nih. Ohhhh sungguh dayus...

7. Sudah dengan paip air, petang tu datang pula hujan rahmat yang agak lebat. So aktiviti pantai menjadi terhad, kitaorg pon lepak dalam bilik dengan makan2 ajer laa, tapi tang tang tu jugak jadik kecoh pasal sliding door bilik bocor pasal air hujan bertakung dekat balkoni. Elok-elok dari acara makan petang bertukar menjadi misi banjir kemanusiaan pulak. Sungguh loser laaa percutian kali ini, kesian nenek saya terpaksa menahan bau air paip dan ketidakselesaan di Villa yang bertaraf lima bintang.

8. Sesudah hujan, kami menuju ker management office untuk membuat complaint. Soalan-soalan kami semuanya dijawab oleh pihak management seperti berikut

Soalan : Air paip bau busuk, tak tahan bau bila nak mandi dan amik air sembahyang 
Jawapan : Air paip memang berbau, tapi airnya bersih
Ulasan kami : Air paip anda memang bersih, tapi sanggupkan anda berkumur & mandi dengan air yang berbaukan longkang??

Soalan : Almari dalam bilik saya rosak teruk, mengapa pihak villa sediakan barang yang rosak pada customer?
Jawapan : Kami ingin membuat villa bertemakan eco-green.
Ulasan kami : Kalu anda mahu villa anda mahukan tema eco-green, anda haruslah guna perabot yang eco-green, bukanlah perabot yang dah rosak sampai runtuh partitionnya serta cermin yang calar-balar. Macam almari kutip kat tong sampah ajer...

Soalan : Tak ader kain lap kaki ker yang boleh halang air toilet masuk ke dalam bilik tidur?
Jawapan : Kebanyakkan customer villa adalah foreigner/mat salleh, mereka kurang menggunakan air toilet.
Ulasan : Foreigner/mat salleh memang la pasal dier berak xbasuh dengan air paip, dorang tak amik air sembahyang dan dorang tak mandi pagi pon. Kalu anda mementingkan foreigner datang ker villa anda, lebih baik anda jangan iklankan villa anda untuk rakyat Malaysia dan orang Muslim.

Soalan : Time hujan lebat tadi, bilik saya bocor air hujan masuk ikut sliding door
Jawapan : Pihak kami akan datang untuk keringkan lantai tersebut
Ulasan : Oh yes, terima kasih pada pakcik cleaner yg datang lap dan keringkan lantai. 

Soalan : Pasal apa TV bilik saya xdak signal dan tak ader phone?
Jawapan : TV xada signal pasal cuaca tidak menentu dan phone tak ada dalam bilik pasal belom ada wiring
Ulasan : Ohhhh tak ada signal pasal cuaca yer, tapi nape bilik lain line clear ajer bro? Pastu korang boleh pulak setup villa room yang belom ader phone line, ker korang sengaja tak nak letak takut customer asyik call/complaint?





Kesimpulan yang saya boleh buatkan, Villa Danialla ini sangat cantik dari segi landscape, dekorasi dan garden theme. Tetapi saya sangat mengharapkan pihak management lebih mesra dan memantapkan hospitality Villa Danialla. Jika anda mahu mat salleh/foreigner saje yang datang ke Villa anda, pastikan anda buat iklan untuk mereka sahaja dan langsung tidak membenarkan rakyat Malaysia/orang Muslim tidak mengunjungi Villa anda.

Sediakan tempat solat untuk orang muslim paling kurang tanda arah kiblat dalam bilik dan memastikan hospitality seperti, perabot, dekorasi, susun atur barang dan lain-lain cukup lengkap sebelum dibuka pada pelanggan dan tolong respect pelanggan yang membuat complaint, bukanlah menghina pelanggan yang kononnya Melayu suka membuat complaint bila datang hotel/villa, kalau xboleh terima complaint sila bukak tadika ajer...

Saya mengaku bahawa kenyataan saya diatas adalah benar dan tiada fitnah kerana sekali lagi saya tahu dosa fitnah tu sangat besar doasanya.

Jika admin Villa Danialla membaca blog ini, atau ahli keluarga owner Villa Danialla, anda janganlah marah dengan statement saya nih, patutnya anda perlu perbaiki untuk menyempurnakan lagi Villa Danialla tu, kami bukanlah kali pertama yang menginap hotel/resort/chalet bertaraf 5 bintang, dah banyak hotel/resort/chalet yang kami pergi dan kami rasakan yang lain lagi bagus hospitalitynya dari Villa Danialla.

Lagi satu, tolong respect pada pelanggan anda terutama rakyat Malaysia/ orang Muslim kerana owner Villa ini juga adalah seorang melayu dan seorang Muslim.

Setelah berbincang dengan pihak management, kami keluarga Al-Imran bersepakat dan bersetuju untuk tidak membuat aduan pada Kementerian Pengguna kerana kami rasakan Villa Danialla mampu untuk memperbetulkan keadaaan.

Dibawah adalah gambar yang menarik disekitar Villa Danialla yang sempat saya rakamkan untuk menyejukkan hati kami yang membara... Hohohohohoo.....







Comments

awek cun nilai said…
1000x demmmm
Naieem said…
Kalu bab air tu mg umoh nenek ore umoh aku pn gitu jgk, air jernih, tp bau mcm gas... Rumoh nenek ore umoh aku dkt pantai semarak, atas sikit jah dr tok bali, dlm 5 minit je.
Anonymous said…
memang ramai sgt complain psl villa danialla ni. biasa la. owner melayu, buat keje pun x 100%. they should learn from Berjaya hotel and other hotel's esp on management. such a shameful behavior and mmg xde budi bahasa(their management)
Anonymous said…
Betul100x klu owner n pekerja org melayu kat kelantan memg terukkkkkkkkkkk.berlagak lebih!!!!!!!!!!!!!! Xmcm luar
Anonymous said…
Jika orang kita dapat tempat cantik tapi management kurang, baik rasanya bagi pada orang bangsa lain handle. Tapi masih ambil kira kualiti, mesra muslim,

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam