Ubuntu 12.10 (Quantal Quetzal)

Ubuntu 12.10 (Quantal Quetzal)

UBuntu adalah bukan sejenis produk yang akan menemui jalan buntu, akan tetapi UBuntu sangat popular digunakan oleh programmer. Ubuntu 12.10 akan telah dilancarkan pada 18 Oktober lalu dan uBuntu kali ini akan diberi nama Quantal Quetzal. UBuntu ini akan memaparkan graphic yang lebih typography dan iconography dimana grafik desktopnya dipertingkatkan dri versi yang terdahulu iaitu 12.4

UBuntu 12.10 ini juga didatangi dengan GNOME 3.6, Python 3, dan LinuxKernel 3.5. Salah satu yang lebih menarik pada UBuntu baru ini mereka memaparkan aplikasi One UBuntu dimana user boleh menggunakan UBuntu ini dalam perisian Android.

Paling menarik UBuntu ini tidak memerlukan sebarang aplikasi Anti-Virus kerana O/S Ubuntu adalah bebas virus. Lagi satu UBuntu boleh di-download secara free sahaja tidak memerlukan lesen dan menurut blog UBuntu, sudah tidak ada lagi image untuk CD dan DVD, ianya adalah lapuk! Anda hanya download  dengan versi yang baru dan anda terus simpan dalam pendrive anda.

Untuk menggunakan UBuntu 12.10 ini pc/laptop anda haruslah mencapai tahap minimum yang disyorkan.

  • 700 MHz processor (Intel Celeron dan keatas).
  • 512 MiB RAM.
  • 5 GB Hard Disk Space (USB stick boleh digunakan untuk ganti Live CD).
  • VGA 1024x768 screen resolution.
  • Internet Access untuk update.

Sesiapa yang menggunakan UBuntu versi 12.4 mungkin tidak nampak perbezaan yang ketara dengan UBuntu 12.10 ini pasal mereka hanya buat pengubahsuaian sedikit sahaja. Cuma meraka tambahan banyak aplikasi yang datang dari One Ubuntu.

Anda boleh download UBuntu disini akan tetapi UBuntu 12.10 masih lagi belum dikeluarkan. Download adalah percuma. Jika akan mahu tengok bagaimana rupa UBuntu sebenar, anda boleh layarinya disini sahaja. 













Source : ubuntu.com

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam