Jalan - Jalan ke Skytropolis Genting

Jalan - Jalan ke Skytropolis Genting

Dah lama tak jalan-jalan ke Genting, maka sempena awal cuti sekolah baru ni kita singgah sekejap on the way nak ke KL. Sejak Genting buat major renovation ni, memang tak jejak pun melainkan singgah kat Genting Premium Outlet (GPO) saje. 



Time hiking ke Genting, traffic cun-cun saja. Mungkin awal cuti sekolah orang tak berapa nak amik mood lagi untuk berlibur. Pada plan asalnya macam nak lepak kat GPO aje, kira macam sesi bodning cuci mata. Ape nak beli kt GPO, bukannya duit kepuk-kepuk pun.

Bila dah setting parking cantik-cantik, terdetik plak macam nak naik Genting dengan Cable Car. Maklum ler lama tak naik tambah plak dengan cable car yang baru ni, boleh kata first time beb. Nazril pun first time nak naik cable car sampai  bilang - saya tak takut, saya tak takut...

Ok straight to the point, Awana Skyway ini terletak pada level 3 daripada GPO, sub-station dia sebelah aje pun. Korang boleh beli tiket walk-in aje samada guna machine ataupun kaunter. Dalam online pun ada harga lebih kurang aje pun. Tapi bagi saya lebih senang beli guna machine. Beratur sekejap lepas tu pembelian sama cash ataupun kredit/debit card.

Harga Tiket :

Standard - Oneway RM9.00 | Return RM18.00
Express - Oneway RM13.00 | Return RM26.00
Glass - Oneway RM18.00 | Return RM30.00

Tiada diskaun jika pembelian dengan menggunakan kredit/debit card malah harga kanak-kanak atau warga emas juga dikira pukul sama rata.




Jika korang ada luggage besar lebih daripada 20kg, korang kena beli tiket tambahan untuk itu. Kalau tak beli nanti kena beli pasal sebelum masuk pada tempat beratur tu, akan ada pemeriksaan luggage dan semakan ticket barrier. Harga setipa luggage besar adalah RM20.00.

Dah beli tiket, terus beratur pada laluan berliku-liku tu. Untung pasal saya datang waktu petang, orang tak berapa nak ramai tapi dalam 15minit jugak la beratur untuk sampai tempat naik cable car tu.



Cable car ini agak baru dan macam selamat sikit, ahahahah stardard laaa, saya kalau tempat tinggi ni mula laa berpeluh tangan. Tapi control macho laa sikit kan pasal anak langsung tak takut. Rupanya, pertengahan jalan ni akan ada satu lagi sub station iaitu Chin Swee Station. Kat sini korang bleh turun dan guna balik tiket sedia beli tu. Bagi penganut Buddha, boleh turun sini untuk melawat salah satu Temple besar di Genting. 



Secara keseluruhan, perjalanan dari GPO ke puncak Genting lebih kurang 15minit saje. Nanti cable car ini akan lalu pada laluan outdoor theme park yang masih lagi dalam pembinaan selepas isu bersama Century Fox. Kalau dah siap mesti lagi menarik kot, view di memang awesome!

Seriously, memang dah lama kami tak jejak ke Genting ni. Totally change daripada dulu dan mungkin yang tak berubah adalah Genting Hotel atau First World Hotel. Pada bahagian dalam tu memang berubah habis dah macam duduk kat Lotte World Korea pulak. 

Memang besar dalam mall arced ni pasal didalam ni ada satu indoor park iaitu Skytrpolis yang telah dibuka pada December 2018 baru ni. Kami hanya bergambar saja dengan tengok-tengok apa ride yang dorang buat. Nak masuk Skytropolis ni free aje, tak perlu tiket apa-apa pun, tapi kalau nak naik ride baru kena bayar.




Tiket per-ride adalah berharga RM11.00, tapi kalau nak jimat, ada beberapa pakej yang ditawarkan seperti RM60.00 unlimited ride, RM98.00 untuk express dan unlimited ride. Macam-macam saya tak ingat pa sal saya tak main pun theme park dia. Dok pusing-pusing tengok orang menjerit aje pun.

Salah satu menarik dalam ni adalah ianya mempunyai screen tv yang agak besar, dah macam berada kat Hollywood plak rasanya. Terbaik la design yang diorang buat, tak sia-sia la kalau nak datang Genting lagi tapi cuma perlu berhati-hati iskit pasal orang agak ramai dan sedikit sesak. Kalau weekend mungkin lagi ramai la orang.

Food Court dan resturant memang banyak gile... Antara food court yang boleh layan di tingkat bawah (Level G), food court ini adalah food court Halal dan menawarkan pelbagai menu asian, western dan snack. Kami layan makan kat sini pasal malas dah nak jalan jauh-jauh cari kedai. 





Bagi saya, harga makanan kat atas ni not bad la, walaupun mahal tapi kena kira costing bawak naik makanan dengan harga sewa. Kalau nak banding harga makanan dalam Sunway Lagoon ataupun Legoland, aaaa sini lagi murah! Walaupun duduk atas bukit, tapi harga not bad. Boleh diterima akal lagi.

Dah settle makan, baru semangat nak jalan, misi kali ni nak jalan kaki keluar dari building dan mencari Genting Resort. Alaa tempat-tempat bercinta dulu konon naik Genting. Kira buat comeback la kut!

Serius ahhh, jauh jugak berjalan kaki nak keluar dari dalam ni, siap sesat laaa walaupun follow signboard. Tapi ada bagusnya paal bila dah jalan macam ni, oooo rupanya banyak lagi kedai dan restaurant yang menarik boleh layan. Coffee shop tak payah cerita la, bersepah-sepah kiri kanan ada tunggu nak singgah aje.

 

Dah sampai pintu luar, hirup udara bukit sejuk-sejuk suam kuku, hari pun pun dah malam tak berapa sesuai nak sambung jalan kaki turun. Ade anak kecik ni kena jaga laaa sikit. Takkan naik main redah je kan. Sikit rasa macam di Itaewon penghujung Spring! Bau-bau kopi dengan suasana sejuk ni mudah terasa haus dan lapar sebenarnya.

So, keputusan turun balik dipilih untuk balik ke Langat. Jauh lagi perjalanan, haaa tang ni sesat sikit pasal betul-betul follow signboard Awana Skyway. Pasal dok cari cable car guna signboard diorang, maka terlalu ler dua foodcourt ang nice macam ala-ala Resort World Sentosa. Tapi hati-hati, 2 food court ni adalah satu food court non-halal dan satu lagi food court halal. Sebelah-sebelah aje, nama food court ini adalah Jom Makan Street Food. 


Rasa mamcam nak lepak pekena teh tarik aje tapi macam dah lewat. So saya batalkan hasrat. Kami tetapkan pendirian untuk turun ke GPO untuk sesi tehtarik.

Beratur untuk turun ke GPO tak lama mana pun, lebih kurang 5minit dah dapat naik cable car, tapi orang yang tiba di Genting ni makin rancak, macam lagi ramai pulak orang daripada saya naik tadi walaupun dah pukul 9.00malam. Mungkin pelancong baru samai kot tu yang ramai giler.

Overall, boleh datang repeat lagi ke sini dan mungkin tunggu 20th Fox Century siap sepenuhnya dulu. Pasti grand gile pasal thema park dia yang tengah buat ni memang besar!

This is Awesome bro... 

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam