Silver-Ant Studio ( Made in Malaysia )

Silver-Ant Studio



Sebuah studio animasi-grafik yang 100% daripada Malaysia. Silver-Ant bekerjasama dengan MSC Malaysia untuk memghasilkan karya dalam bentuk video-grafik. Rakyat Malaysia ramai yg tidak tahu mengenai Silver-Ant malah yang tahu mengutuk pula Silver-Ant meniru animasi daripada Universal Studio dan Warner's Brother.


Sedikit sebanyak perjalanan Silver-Ant di Malaysia :

1999 : Animation Director Mr Goh Aun Hoe join venture dengan Fat Lizard Studio untuk setupkan Silver-Ant. Dengan crew CG seramai 3orang, seorang editor dan producer, mereka menghasilkan karya dan concentrate pada grafik commercial.

2001 :  Mr. Gon Aun Hoe dan teamnya menghasilkan sebuah animasi Seefood versi pendek. Karya Seefood. Tahun ini juga Mr Goh mengupah beberapa lagi CG untuk Silver-Ant

2002 : Silver-Ant melangkah masuk dalam pasaran global bermula di Jepun. Syarikat Konami yang menghasilkan game Metal Gear Solid dan Silent Hill menganugerahkan Silver-Ant contract untuk menghasilkan game cinematic slaah satu major client Konami di US.

2004 : Studio Silver-Ant direnovatekan kerana menerima beberapa assignment dari syarikat Nintendo, Sega, Sony Entertainment, and Pachinko.

2005 : Silver-Ant menambahkan lagi staff mereka yg terdiri drpd CG, editor seramai 30org.

2007 : Silver-Ant dipilih untuk menghasilan komersial Stadium Astro

2008 : Silver-Ant focus kembali terhadap kerja2 animasi 3D untuk karya pertamanya iaitu Seefood untuk pasaran global.


Report : Pernah dikatakan bahawa pra-tayangan pertama Seefood pada tahun 2008 dikecam hebat oleh pengkritik Malaysia bahawa meniru daripada Disney Studio dari cerita Finding Nemo dan Shark Tale.
Walaubagaimanapun Seefood 3D ini telah dihasilkan sebelum penghasilan Finding Nemo dan SharkTale.

Komen saya, Malaysia animasi sekarang sudah maju dan success! Sebelum ini ada animasi Upin-Ipin dan juga Boboiboy telah memasuki pasaran Asia dan Asia Barat. Ini pencapaian yg sangat terbaik bebanding animasi dari MOY Production , Usop Sontorian...

Trailer Seefood 3D



Stadium Astro Commercial


Studio Silver-Ant , Kuala Lumpur Malaysia









Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam