China New Year Migration

China New Year Migration

Post entry kali ini bukanlah berkaitan dengan perkauman atau berbaur pemancingan undi pilihanraya nant. Aku nak sharing dgn korang bahawa kita berada dlm negara yang sungguh aman-damai, harmoni dan sejahtera... silalah bersyukur...

Aku pernah tgk documentary dlm NatGeo Channel mengenai China Migration. Fakta mengatakan bahawa China migration ini adalah migration paling ramai di dunia iaitu seramai 2.5 billion manusia ( ulang balik 2.5 Billion ) dalam masa 40hari.

Mereka yang ber-migrasi ini mengambil masa 5-6 hari beratur untuk membeli tiket. 2-3 hari menunggu train, bus atau kapal/feri. Lebih malang lagi perjalan ke satu tempat akan mengambil masa 3-4 hari diatas jalan raya kerana kesesakkan lalu lintas yg sgt Awesome!

Ada pula sesetengah orang yang terkorban kerana sesak nafas, kurang makan dan kecelakaan manusia yang disebabkan terlalu ramai orang. Maka tidak hairanlah mengapa kaum ini berada diseluruh pelusuk dunia. Maybe dorang pon tak sanggup nak kerja di negara sendiri dan nak bermigrasi bile time raya datang.

Aku tinggal di Kota Bharu Kelantan, travel bawak kereta paling lama pernah aku lalui 13jam from KB-Gerik-Kuala Kangsar-KL. Itu pon aku dah rasa nak mengamuk dah... So skang sapa2 yang rasa travel berjam-jam tu harap bersabar dan syukurlah kita berada dibumi Malaysia nih yang susah payah mereka mempercepatkan perjalanan kita setiap masa.












Source : globalsherpa.org | chinanews.cn

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam