Oresund Bridge - Sweden

 Oresund Bridge - Sweden

Request drpd encik naieem dan juga sharing info dgn korang.. Ternyata civil engineering telah menjadi satu hasil keseniaan dunia yang membuatkan setiap negara cuba menonjolkan teknologi civil masing2.

Disini aku nak share satu info yang aku boleh katakan sungguh awesome mengenai pembinaan jambatan yang menrentasi selat Sweden dan Denmark. Jambatan ini dinamakan Oresund Bridge yang panjangnya 7845meter  bukanlah mencecah rekod dunia tapi design dia memang buat aku kasik rating sungguh Awesome!


Pembinaan jambatan Oresund nih dah lama sebenarnya iaitu bermula pada 1995 dan tamat 1999. Oresund Bridge bersambung diantara negara Sweden dan Denmark . Apa yang dikatakan Awesome pasal di penghujung jambatan ini laluan jalanraya akan masuk kedalam laut dan keluar balik di tanah DEnmark.

Binaan jambatan sebegini akan memberi laluan pada kapal yang akan lalu tanpa halangan untuk menyusuri selat Sweden. Sepatutnya civil engineer tak perlu laa bina cable bridge tinggi untuk beri laluan pada kapal lalu, hanyo korek lubang kasik kereta lalu bawah tanah sudah cukup... Nant tinggi ader orang bunuh diri plak..






Anyway walaupon dah 10 tahun beroperasi, aku rasa brigde nih sungguh awesome pasal idea-ciptanya tak tercapai dek akal nak pikirkan kapal lalu tak lepas... demmmmm.....!

Source : oresund-bridge/wikipedia.com

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam