Ark Hotel -30 Story Building Built In 15 Days

Ark Hotel, China - 30 Story Building Built In 15 Days

Walaupon rasanya sudah lambat untuk sharing, tapi aku tetap nak sharing dengan entry yang baru ini yang berkisahkan kepantasan wargangeara China membina bangunan untuk hotel setinggi 30 tingkat dalam masa 15 hari ajer.

Syarikat kumpulan pembinaan China itu terlibat untuk membina hotel ini dengan pantas, mungkin mereka merasakan membayar gaji pekerja adalah satu bebanan oleh syarikat tersebut. Akan tetapi untuk menyiapkan bangunan pantas ini seramai 100,000 tenaga kerja telah terlibat. Amek kau.... ramai giler..

Disebalik kepantasan pembinaan ini, bangunan ini merupakan satu-satunya bangunan pasang siap yang boleh dikatakan Smart Building. Ini kerana, bangunan ini direka untuk menahan dengan gempa bumi magnitud 9. 4panel automatik digunakan untuk membantu menapis cahaya matahari dan diolah semula dengan solar curtain yang mampu menjimatkan tenaga sebanyak 5X!

Bangunan ini juga mempunyai penapisan udara pada setiap bilik bagi meningkatkan ketulenan kualiti udara sebanyak 20X. Sepertimana yang saya paparkan video, anda akan dapat tengok sendirik bagaimana mereka bekerja dan pastinya kami tidak akan buat benda yang sama seperti mereka lakukan. Enjoyyy....!

  




Source : geek.com | youtube.com

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam