Rumah & Bangunan Pelik

Rumah & Bangunan Pelik di Seluruh Dunia.

Entry kali nih aku buat satu compilation mengenai rumah & bangunan pelik yang diambil dari seluruh pelusuk negara. Ada antara rumah nih yang aku rasakan sempoi dan awesome pasal dorang sangat creative untuk buat rumah nih.

Bangunan ini adalah bangunan Lembaga Kemajuan Ikan Negara di Hyderabad. Bangunan yang direka seperti bentuk ikan berfungsi sebagai mekanisma penyelarasann antara agensi-agensi perikanan negara tersebut.


Bangunan stainless-steel ini terletak di Los Angeles. Bangunan ini dijadikan sebagai Los Angeles Philharmonic Hall. 


Rumah ini dinamakan Crazy House, sebuah rumah dua tingkat dibina secara terbalik. Rumah ini terletak di German Town, Bispingen. Rumah ini dibina bertujuan untuk menarik para pelancong datang ker kawasan tersebut. 


Rumah 27 tingkat ini yang dimiliki oleh Mukesh Ambani. Rumah ini terletak di Mumbai dan dinamakan sebagai Antilia sempena nama mitos pulau di Atlantik. Rumah ini menpunyai 3pad kelikopter dan 160buah parking kereta. 


Bangunan berbentuk mangkuk ini adalah Contemporary Art Museum. Muzium ini terletak di Rio de Jainero.


Bangunan ini dinamakan Turning Torso Tower yang terletak di Malmo, Sweden. Bangunan ini dijadikan sebagai residential tower dan menjadikannya resident tower tertinggi di Europe.


Bangunan terbalik ini dijadikan sebagai Caracella Club yang terletak di New Delhi. Arkiter membinanya secara terbalik kerana mendapat inspirasi daripada rekabentuk senibina Rom. Ianya menrupakan bangunan ketiga songsang didunia.


Bangunan berbetuk radical ini adalah milik China Central Television yang terletak di Beijing dan beroperasi sebagai CCTV HQ untuk television Beijing. Bangunan setinggi 234m ini dipanggil de Kucha oleh warga tempatan yang bermaksud Big Boxer Shorts. 


Banguan yang kelihatan seperti renyuk renyuk ini adalah sebuah bangunan apartment yang terletak di Manhattan. Bangunan ini direka oleh Gehry dan dinamakan 8 Spruce Street. Apartment setinggi 265m ini mempunyai 898 unit rumah, 2 sekolah, hopital dan shopping complex.

Source : afp.com/photo

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam