Google Logo : Grimm's Fairy Tales

Google Logo : Grimm's Fairy Tales

Semalam Google.com memaparkan logo yang awesome dimana logo Google ini mengisahkan sebuah cerita pendek picture-motion sempena ulangtahun Brothers Grimm yang ke 200.

Saya pun tak tahu sape Brothers Grimm nih akan tetapi saya telah meng-wikipedia-kan mengenainya. Brother Grimm adalah 2 saudara yang mula menulis cerita dongeng pari-pari yang selalu kita tengok dan baca masa kecik-kecik dulu.

Antara karya Brothers Grimm hasilkan adalah Cinderella, The Frog Prince, Rapunzel, Snow White dan banyak lagik mengenai dongeng dan pari-pari. Cerita pertama yang dihasilkan oleh mereka adalah Children and Household Tales iaitu pada tahun 1812. Setelah itu karya-karya mereka telah dijual dan dialih bahasa keserata dunia dan Disney juga mengambil cerita mereka untuk diadaptasikan kepada animasi seperti mana zaman ini.

Adalah dinasihatkan bahawa cerita dongeng nih sebenarnya tidak sesuai untuk bacaan/tontonan kanak-kanak kerana ianya memupuk kanak-kanak kearahan negara barat yang tentunya tiada ajaran agama Islam mengenainya. Apa salahnya jika kita selitkan dengan kisah-kisah Rasul dan para Anbia yang pastinya satu hari nant mereka pun tidak akan lupa mengenai kisah-kisah Rasul.

Akan tetapi hari ni saya mahu capture Google logo yang awesome untuk korang tengok nant. Awesome!























Source : google.com/brothers grimm

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam