Sultans of Science Exhibition, Petrosains KLCC

Sultans of Science Exhibition, Petrosains KLCC

Pada bulan yang lalu, Petrosains KLCC telah menganjurkan sebuah pameran mengenai teknologi orang Islam yang dinamakan Sultans of Science.

Pameran ini berlangsung dari awal 2013 sehingga June 2013 bertempat di Petrosains KLCC. Objektif pameran ini adalah untuk membuka minda orang ramai mengenai penyelidikan dan teknologi orang Islam pada zaman 700AD - 1700AD sebelum bermulanya zaman empayar Eropah.

Mereka akan membawa anda merentasi masa ke zaman Empayar Islamiah dimana zaman ketika itu ramai cendakiawan mengenai Astronomi, Matematik, Sains Perubatan dan pelbagai lagi muncul.

Antaranya yang dipamerkan adalah hasil teknologi dari Al-Jazari, Ibn Al-Haytham, dan Abbas Ibn Firnas. Mereka ini telah menyumbangkan beberapa perkara penting dalam ilmuan dunia seperti mana pernah kita ketahui zaman ketika itu sememangnya tiada teknologi elektronik seperti hari ini.

Saya rasa pameran ini bukan sahaja untuk golongan kanak-kanak malah orang dewasa juga perlu ketahui mengenainya supaya generasi Muslim seperti kita tidak ditengelami dengan pemikiran manupulasi orang-orang barat.

Harga tiket untuk orang dewasa adalah RM20.00 manakala untuk kanaka-kanak pula RM15.00. Sangat berbaloi jika membawa anak anda ke Pameran Sultans of Science. Awesome!










Source : petrosains.com.my/sultansofscience

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam