Laluan Alternative Dari Kuala Lumpur - Kota Bharu

Laluan Alternative Dari Kuala Lumpur - Kota Bharu

Straight to the point, hari ini sudah dijangkakan berlaku kesesakan teruk di Karak Highway gara-gara anak perantauan dari Pantai Timur balik kekampung untuk mengundi.

So saya nak share jalan alternative untuk balik ke kampung kepada anak-anak Kelantan untuk memudahkan perjalanan anda nant. Jalan alternative ini dikeluarkan oleh Jabatan Kerja Raya Malaysia pada minggu lalu.

Walaupun jarak laluan alternative ini lebih jauh dari jarak jalanraya yang biasa digunakanm tapi saya percaya ianya dapat membantu anda menjimatkan masa ketika sangkut dalam traffic jam nant. Bila dah sangkut driver-driver nih mula laa laa hilang sabar.. Huhuhuhu....

Berikut adalah laluan alternatif yang dicadangkan :

1. Alternative Dari Bentong ke Kota Bharu melalaui Bandar Raub.
  • Pertama : Dari Bentong melalui Laluan Persekutuan 8 terus ke Bandar Raub, keluar ke kiri masuk ke Laluan C5( Jalan Cheroh ke Batu Malim) dan masuk ke persimpangan Jalan Cheroh Ke Gesing melalui  C158 di Seksyen 15.
  • Dari persimpangan Cheroh masuk semula ke Laluan Persekutuan 8 menghala terus ke Kota Bharu.
  • Kedua : Dari Bentong melalui Laluan Persekutuan 8 terus ke Bandar Raub, keluar ke kanan dan lalu di hadapan Bangunan Majlis Daerah Raub dan susur ke kiri untuk melalui Jalan Bukit Koman  sehingga ke bulatan kecil hadapan Hospital Raub.
  • Dari bulatan kecil hadapan Hospital Raub, masuk ke kanan dan terus ke Jalan Taman Amalina Lestari dan terus ke Laluan Persekutuan 8 menuju ke Kota Bharu. 


2. Alternative dari Bentong ke Kota Bharu melalaui Kuala Lipis.
  • Selepas melalui Plaza Tol Bentong (Dari KL – Bentong), terus ke Laluan Persekutuan FT1498 dan melalui Kampung Chinta Manis dan Felda Mempaga Jaya.
  • Masuk ke persimpangan kanan ke Laluan Persekutuan 1496 dan kemudian masuk ke persimpangan Kampung Sungai Ruan, C149 di sebelah kiri. Kemudian masuk semula ke Laluan Persekutuan 8 menuju ke Kota Bharu.



3. Alternative dari Gua Musang ke Kota Bharu melalui Kuala Krai.
  • Dari Gua Musang melalui Laluan Persekutuan FT008, keluar ke kanan melalui D225 di Kampung Sungai Peria dan susur ke kiri di Simpang Tiga Sungai Pahi. 
  • Dari Simpang Tiga Sungai Pahi, susur ke kiri menghala ke Guchil  dan masuk semula ke Laluan Persekutuan FT08 menuju ke Kota Bharu.



Jika anda tidak pasti, anda boleh print map ini dan sediakan GPS untuk bantuan petunjuk arah. Kebanyakkan jalan alternative ini taklah seteruk yang anda sangkakan.

Orang lain yang belum biasa dengan traffic jam tahap super macam nak balik raya nih sila bawak bersabar yer. Jangan nak bising-bising dalam Facebook nak menyumpah seranah pasal jem ker aper.. Jalan kita share, balik kampung pon kita share sama la pasal roadtax pon masing-masing bayar jugak kan..

Selamat Memandu, Sila Bersabar dan Selamat Mengundi

Source : jkr.gov.my

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam