Itinerary ke Tokyo 7 Hari 6 Malam

Tokyo adalah salah satu bandar paling padat di dunia malah juga taraf hidup yang terlalu tinggi. Maka tidak hairanlah mengapa segelintir penduduk Tokyo perlu bekerja bersungguh sungguh untuk menyara hidup walaupun umur sudah mencecah 80an.

Itinerary perjalanan kali ini membawa 3 dewasa dan 1 kanak-kanak. Kali ini saya datang membawa keluarga kecil saya setelah 5tahun tak jejak Tokyo.

Banyak tempat yang saya nak kongsikan dan saya telah menyenarikan beberapa tempat yang menarik dan murah untuk dikunjungi sebelum ini. Perjalanan kali ini saya menaiki penerbangan AirAsia, tempat tinggal pula Airbnb di Kuramae dan pastinya setiap perjalan saya menggunakan JR Pass dan Suica Pass.

Bila menyentuh mengenai budget ni, kena membuat perancangan yang bijak dan betul. Kalau salah tempat atau lokasi pun akan menelami belanja yang besar. Contoh, duduk rumah murah tapi jauh dari train station. Akan melibatkan rugi masa dan kos untuk perjalanan ke station utama.

Kalau bab makan, saya prefer untuk sarapan dirumah, makan roti dan buat sandwich. Masak nasi goreng atau apa-apa bekalan untuk buat bento lunch. Jadi sedikit penjimatan untuk lunch time. Kami makan luar pada waktu dinner, beli roti, snack dan kopi sahaja. Kalau lapar sangat telan saja fillet o fish Makudonarudo.

Dari segi perjalanan, menguunakan 100% train/shinkansen. Awal pagi kami akan keluar berjalan. Paling lewat keluar jam 0800pagi . Kalau ke tempat jauh saya akan keluar jam 0700pagi.  Alhamdulilah anak saya tak ada masalah bangun pagi. Rata-rata attraction bukan pada jam 1000pagi keatas. Keluar awal tak apa amik feel cuaca sejuk dengan dingin tempat orang. Buat apa datang ke negara orang nak kalau nak tido saja.

Kalau nak tanya perbelanjaan secara details boleh email saya. Ada dibawah komen nun disana.

Berikut adalah Itinerary perjalanan saya selama 7 hari 6 malam berserta budget yang sempat saya takenote. Mungkin kalau korang mempunyai tempat atau port yang lebih menarik bolehlah share bersama untuk kesenangan sejagat.

Day 1 : Kuala Lumpur - Haneda - Kamata (Suica Card)

- Flight dari Kuala Lumpur ke Haneda (AirAsia jam 1430PM)
- Process immigration/custom/ health screen
- Beli Sakura Suica Card - adult JPY5000, child JPY2000
- Check-in Oriental Express Hotel di Kamata. (Saya memilih hotel ini kerana berdekatan dengan Haneda Airport. Sampai pun jam 11:00malam malas nak tarik bag ke tengah bandar Tokyo.
- Supper makan roti dibawa dari Malaysia.

Day 2 : Tokyo Station - Akihbara - Ginza - Tokyo Skytree (Suica Card)

- Check-out hotel menuju ke Tokyo Station untuk drop luggage JPY700.
- Purchase JR Tokyo Wide Pass, adult JPY10180, child JPY5090.
- Jalan-jalan dan shopping toys di Yodobashi Akihabara dan Big Camera.
- Lunch di Tendon Itsuki Ginza, anggaran JPY1100 per meal.
- Jalan-jalan di Ginza Street, Nissan Crossing, Uniqlo Flagship Ginza (Uniqlo Cafe).
- Check-in guesthouse di Kuramae (dekat Asakusabashi)
- Tokyo Skytree Sunset view. Tiket beli online adult JPY2100, child JPY1550.
- Dinner Sushi 7eleven dan masak di guesthouse.

Day 3 : Tokyo Disneyland - Hard Rock Ueno (Suica Card)

- Fullday Attraction di Disneyland. Tiket beli website Dineyland. adult JPY8900, child JPY7400.
- Lunch beli dessert di dalam Disneyland dan bawa bento masuk ke dalam. Masa checking declare as food allergic.
- Shopping Hard Rock Ueno, Ueno Park dan Ameyoko Street.
- Dinner di Oskar Kebab.
- Return ke guesthouse.

Day 4 : Karuizawa Snowplay - Prince Plaza Outlet - Omiya Railway Museum - Utsunomiya - Ueno (JR TWP / Suica Card)

- Halfday snowplay di Snowman Park Karuizawa. JPY1800 per person. Tak perlu sewa snow gear. Sled dan tubing free saja.
- Lunch bento dari bawa dari gueshouse. Makan dalam guest resthouse.
- Shopping di Prince Plaza Outlet Karuizawa.
- Jalan-jalan dalam Omiya Railway Museum, tiket purchase di kaunter. Adult JPY1330, child JPY620.
- Tohoku Shinkansen ride dari Omiya ke Utsunomiya dan return ke Tokyo.
- Dinner di Toribushi Ramen di Ueno. Anggaran JPY900-JPY1200 per meal.

Day 5 : Kawaguchiko Lake - Shinjuku - Shibuya - Ueno (JR TWP / Suica Card)

-  Lake Kawaguchiko trip, hanya sampai station pasal ribut salji. Kena patah balik.
- Lunch bento bekal dari guesthouse. Lunch dalam Super Azusa train.
- Shopping dan city tour di Shinjuku. Godzilla Head Statue.
- Shibuya Crossing, shopping di Don Quijote, Matsumoto Shop.
- Dinner di Yakiniku Pangga. Anggaran JPY10000-JPY15000 per meal.

Day 6 : Chiba Monorail - Legoland Odaiba - Unicorn Gundam Odaiba - Gundam Factory Yokohama - Yokohama Hard Rock - Shibuya (JR TWP / Suica Card)

- Chiba Station untuk menaiki Chiba Urban Monorail.
- Legoland Discovery playtime. Tiket purchase online, adult JPY2250, child JPY2250.
- Lunch di Aqua City foodcourt.
- Jalan-jalan tengok Unicorn Gundam Odaiba.
- Lawatan ke Gundam Factory Yokohama. Tiket beli di kaunter, adult JPY1650, child JPY1100.
- Shopping di Yokohama Hard Rock.
- Minum petang di Starbucks Sakuragicho.
- Nightlife experience di Shibuya Crossing.

Day 7 : Asakusa - Tokyo Tower - Harajuku - Shibuya - Haneda (Suica Card)

- Checkout guesthouse dan drop luggage di Tokyo Station JPY700.
- Jalan ke Asakusa, beli souvenir dan biskut kapal (habiskan syiling).
- Chillax di Shiba Park, Tokyo Tower.
- Lunch di Siddiq Restaurant, bawah menara Tokyo Tower. Anggaran JPY1000 per meal.
- Experience fashion street di Harajuku, Takeshita Street dan Cat Street.
- Hi tea di Luke Lobster Harajuku, anggaran JPY1100-JPY1600 per meal.
- Last shopping di Shibuya untuk habiskan duit syiling.
- Pickup luggage dan menuju ke Haneda Airport.
- Flight balik ke Kuala Lumpur. (AirAsia 2350pm).

Flight tiket Airasia Return termasuk seat, luggae 20kg dan meals : RM1750 per person
Oriental Express Kamata Hotel per night :  RM400
Guesthouse untuk 4orang : RM1100
JR Tokyo Wide Pass  : RM335
Suica Card : RM150
Tiket atrraction sila tengok itinerary diatas.

Ikuti perjalanan saya ke Tokyo selama 7 hari disini

This is awesome gais!

Comments

Miza said…
Salam, nk tye ape nama guesthouse yg u ddk di tokyo tu ye?
Miza : Tak ada nama, booking melalui Airbnb, search place and date
najib said…
Salam sis, JR Wide pass tu dapat naik local train unlimited kan?
Nazrul Akram said…
Najib : JR Wide pass dapat naik train JR unlimited untuk 3hari sahaja. Subway train dia tak cover. Itu kena beli pass Tokyo Subway Pass
Safura said…
Assalam, nak tanya kos keseluruhan untuk 4orang anggaran berapa ya?

Jawapan : Anggaran kasar seperti dibawah
Tiket RM2000/person (Rm2000 x 4 = RM8000)
Hotel/ guesthouse : RM4000 untuk 7hari
Train ticket (bullet train + train dalam bandar) : RM500/person (RM500 x 4 = RM2000)
Makan di restoran = RM20-RM40 setiap hidangan

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)