Bercuti ke Hong Kong 2019 - Day 2

Bercuti ke Hong Kong 2019 - Day 2

Hari kedua sedikit mendung dan hujan renyai pada awal pagi. Cuaca pun sejuk-sejuk nipis saja pada pertengahan Februari ni. Lepas subuh, kami siap sedia untuk sarapan pagi dalam bilik dan menyediakan makanan untuk tengahhari nanti.

Pagi ini adalah itinerary untuk ke Hong Kong Disneyland. Ini adalah acara kemuncak dan dinantikan oleh bro Nazril. Tak habis habis tanya bila nak pergi bila nak pergi.

Jam 8:15pagi kami dah berada di lobby hotel untuk tunggu hotel shuttle bus pada jam 8:35pagi. Agak sibuk kat lobby dengan group pelancong dari Korea. 

Tepat 8:35pagi, shuttle bus muncul dengan jeritan Nazril! Terus naik shuttle dan menuju ke Tsing Yi. Tsing Yi Station adalah Station Airport Express dan Interchange untuk ke Dineyland serta Bandar HongKong. Anda perlu ke station ini untuk ke Disneyland pasal hanya ada satu sahaja train line untuk ke disneyland Resort.

Rupanya tak jauh mana pun hotel dengan Tsing Yi Station, lebih kurang 10minit aje. Apa lagi, terus cari capai Octopus Card dan naiki train Tung Chung Line dan hentian pada Sunny Bay. 

Disini anda perlu menaiki Train Disneyland Resort yang mana akan membawa korang ke pintu masuk Disneyland. Train ini adalah sangat unik kerana mereka dibina berbentuk tema Disneyland dan Mickey Mouse. Agak kaya jugak Disneyland sampai ada train sendiri collaborate dengan MTR lagi. Lebih kurang Disneyland dan Disneysea Tokyo! Fare dari Tsing Yi ke Disneyland Resort adalah HKD14.80





Seperti entry sebelum ni, saya dah beli tiket Disneyland dengan menggunakan aplikasi Klook. So, hanya bawak print out untuk ditukarkan kepada tiket original sahaja. Beratur saja pada QR Ticket Line, yang orang tak ramai tu, 30minit sebelum bukak orang dah siap beratur dah. Ahha, Disneyland HK ni bukak pada jam 10:00pagi, 10:30 untuk all akses. 10:00pagi tu dibenarkan masuk untuk sekitar US Main Street sahaja.


Saya tak nak cerita satu-persatu apa yang ada dalam Disneyland HK ni pasal tempatnya memang luas. Antara attraction yang menarik perhatian saya adalah Tomorrowland, Fantasyland dan Main Street USA. Tunggu entry saya yang selanjutnya untuk cerita yang lebih terperinci pasal Disneyland HK seperti pernah saya review Legoland Johor tahun lalu. Follow entry saya disini untuk full review HK Disneyland.

First, menariknya adalah Main Street USA dimana ini adalah kawasan pertama yang korang akan jejaki selepas pintu masuk utama. Seluruh kawasan ini dibina dengan senibina United States dengan hiasan dan dekorasi America Classic. Agak awesome lalu dikawasan ini walaupun ramai dengan warga pelancong. Pada setiap bangunan diisikan dengan shop-toy, Starbuck, kedai kopi serta beberapa restaurant ala-america yang korang boleh lepak. Deretan restoran ini adalah tidak Halal yer.






Saya malas nak ulas panjang, kami terus ke Tomorrowland yang kononnya nak layan Starr Wars ride sebagai ride pertama kami. Walaupun datang pada seawal pembukaan, orang mula beratur tapi tidak panjang mana. Rata-rata queue untuk ride didalam Disneyland HK ni sekitar 10-20minit. Kalau untung tak sampai 5minit pun. Mungkin masuk time hari kerja kot.


Sebelah ride Star Wars ni ade tempat photography dengan Chewbacca, pasal tk orang queue, maka saya pun queue la. Bila lagi nak amik gambar dengan watak real Star Wars. Bila dha masuk, skali bro Nazril takut dengan Chewwe... Harharhar.. menangis nak dukung pasal takut. Layan aje laaa, dapat la bergambar sipi-sipi aje sebelah R2-D2.




Sesi pujuk memujuk, terus pergi ke Fantasyland. Kawasan ini adalah paling besar diantara kawasan lain. Disinilah Disney Castle sedang dibina, tempat segala tema princess watak Disney dibangunkan. Budak-budak pompuan mesti suka la kot pasal ala-ala princess. Dah terlalu kawasan ni, bawak juga la Nazril masuk dalam Small World. 


Dalam ni rupanya ada ride boat yang mengelilingi tempat indoor yang dibuat khas mengikut tempat-tempat dunia. Tempat ni ada aircond yer... buleh rehat dan sejukkan badan sekejap. Ride ni lebih kurang 15minit. Best beb dalam ni walaupun macam untuk budak-budak under 5. Kagum tengok cara diorang buat puppet yang berjoget-joget.





Dah habis area tu, saya skip cerita dan terus menuju ke Toys Land. Macam biasa, Toy Story adalah salah satu watak terkenal didalam Disney selepas Frozen dan beberapa yang lain lagi. Bagi saya, hanya disini sahaja ride-coaster yang taraf medium yang mana budak-budak above 12 tahun rasa best nak layan. Ada parachute, car-coaster dan archery. Kami lalu dan layan ride spool-dog mainan Andy saja. 




Dari laluan ini, korang akan masuk Adventureland. Didalam inilah terdapatnya restoran halal dan tempat solat. Korang boleh layan lunch kat Restoran The Explorer Club. Menu makan dan air disediakan pada pintu masuk restoran yang korang boleh pikir nak makan apa. Ada banyak seat dan kawasan yang agak besar. Pada sebelah restoran ini, ada sebuah Quiet Room. 



Bagus Disneyland ni, depa dah buat siap-siap tempat amik wuduk, tempat tukar pakaian dan Qiblat untuk orang Muslim yang solat. Agak selesa nak solat kat sini. Sempat la lelap mata sekejap sambil tunggu bini ke tandas dengan bersiap balik.

Dah settle solat, sambung jalan ke Main Street, tapi singgah sekejap dalam ssalah satu castle kecik untuk sejukkan badan. Untung rupanya, dalam tu ada sesi photography dengan Princess Mermaid dan Sofia The First. Yang ini mak Nazril yang excited. Nak cover malu, ajak pulak Nazril bergambor skali. Nice!

Pada hampir jam 4:00pm, kami terus cepat ke Main Street US untuk Disneyland Parade. Mujur dapat jugak slot tepi corner untuk layan parade tanpa berdiri. Tapi ade sesetengah makhluk jenis tak reti bahasa main potong queue duduk depan kita aje. Yang tu korang boleh excuse-me kan aje pasal dia dah duduk lebih daripada line. Polis Disney pun akan halau sapa-sapa yang duduk lebih dari line yang ditetapkan untuk keselamatan semasa akrobat parade. Rude!

Ini adalah kemuncak acara didalam Disneyland. First time masuk dan first time jugak tengok parade Disney, dulu tengok Trans Studio aje. 

Serious saya cakap, parada dia memang best giler. Dia keluarkan watak-watak Disney yang korang pasti akan kenal sekor-sekor. Macam-macam dorang dok berdancing atas jalan, dengan hiasan kereta, kecerian warna-warni dari Disney dan rentak lagu yang dimainkan. 

Memang awesome habis parade ni! Tak sia-sia tunggu.... Terbaik dari Disneyland. Parade ini lebih kurang 20minit secara keseluruhan. Nazril pun diam dok kusyuk tengok parade ni. Terbaik!






Tempat last yang kami singgah sebelum keluar adlaah Stark Expo. Tempat ni bagi saya biasa aje tapi oleh kerana ade sessi photography dengan real Ironman, maka saya tunggu aje la... mujur Nazril tak takut dengan Ironman, berkali kali saya tanya. Huhuhuhu

Tak lama pun beratur dalam 8minit, dah masuk tu nanti akan ade macam sesi opening macam Ironman tegah terbang, lepas tu muncuk dengan penuh bergaya. Real beb, costume yang dia pakai memang scale 1:1 dan bukan jenis kartun cakia. Memang solid dan perfect costume dia siap bercakap pun bunyi macam suara Ironman. Apa lagi, bergambar sekeping dua. Terus keluar.




Dah habis one day trip Disneyland kami. Sememangnya hari yang memenatkan. Tak sia-sia bawak stroller masuk ke Disneyland. Buleh guna untuk letak anak korang kalau leth nak dukung atau dia dah penat. Tai korang boleh sewa stroller di pintu masuk, tak pati kena bayar atau free. Rasanya free kot cuma kena letak deposit.



Jalan kaki balik ke Disneyland Resort Line terus menuju ke Tsing Yi. Dari sini kami singgah sekejap di Kwai Fong untuk beli barang sebelum dinner di hotel. 

Sangat memenatkan tapi berbaloi dengan pengalaman Disneyland kami yang pertama.

This is Awesome...!


Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam