Bercuti ke Seoul, Korea - Day 4

Seperti waktu pagi yang sebelum ini, kami layan nasi lemak homemade dari mak saya dan membuat sedikit bekalan kerana pada hari ini kami ke Pulau Nami (Naminara Republic).

Pulau Nami ini agak jauh dari Itaewon dan terletak di daerah Gapyeong. Kami memilih untuk menaiki Subway untuk ke Naminara untuk menjimatkan masa dan wang. Jika naik teksi harga boleh cecah KRW80,000 - KRW100,000 per trip bergantung pada traffic dan jika naik bas pula makan masa 2-3jam... Subway adalah yang paling dinamik dan efisyen.

Kami bermula di Subway Itaewon, menuju ke station Dongmyo. Interchange disini dengan subway line 1 dan menuju ke station Cheongnyangni. Bila tiba di station Cheongyangni, anda perlu bile tiket train ITX menuju ke station Gapyeong (Line G) di kaunter atau di kiosk. Harganya adalah KRW4,000 one way.

Train ITX ini adalah train separa laju dan ianya mempunyai numbering seat. Anda perlu pilih jam berapa anda nak naik train dan pilih seat. Jika anda memilih train jam 10:58am... tepat jam 10:58am train akan sampai... jangan naik mana2 train sebelum tiba waktu yang anda beli kerana mereka kongsi railway. Agak keliru kat sini...

Setelah tiba di station Gapyeong, kami naik teksi ke Naminara, teksi fare adalah KRW3,000. Dah tiba di Namihara, beli tiket feri include charge masuk berharga KRW8,000 return. Dulu saya ingat Pulau Nami ni tengah laut... rupanye tengah sungai ajer... hehehe bikin malu derr...

Dah tiba di Naminara, apa lagi bergambar la kat sini dengan suasana penghujung winter... ada laa nampak pokok2 mula nak kuar bunga.. kami awal sangat kot... Suhu time ni 7C dan kurang berangin pasla banyak pokok

Kat sini menang best, saya kasi Awesome Award kat sini pasal Naminara ni adalah sebuah tempat Islamic Compliance... anda boleh dapati restoran yang halal, kedai kopi, malah surau yang siap dengan tempat wuduk.

Ada juga disediakan beberapa muzium dan kids library untuk lepak. Memang kalau anda kesini boleh abis masa dalam 1 hari, lepak... jalan bergambar, makan, lepak lagi... this is awesome place dude... awesome!

Kami lunch di Asian Cuisine (Ikuti entry Halal saya di Seoul Korea) harga rata-rata KRW10,000 - KRW20,000 dan sambung pekena kopi di BoxxCafe, harga lebih kurang KRW2,000 - KRW4,000. Tiba waktu petang kami balik dan sekali lagi cuaca mula drop ke 5C dan berangin bila nak ke station Gapyeong. Sejuk mencucuk tulang beb.. Berbungkus Nazril... tapi dia wat lek wat peace je...

Sekali lagi naik train ITX... mngambil masa lebih kurang 40minit ke Cheongyangyi. Sempat la lelap dengan kerusi ala-ala business class...

Dah sampai ke station Cheongyangyi terus menuju ke station Itaewon dan makan malam di Murree Restaurant (Ikuti entry Halal saya di Seoul Korea) berhampiran dengan Masjid Itaewon. Dah makan balik rumah terus lelap beb...

Si Nazril tidur lambat pasal cuaca sejuk dia tidur lama tengahhari... so bila malam overtime... lantak ler aboh dengan ibunya letih... main ler dia sorang-sorang.

Bercuti ke Seoul, Korea - Day 1

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)