Bercuti ke Seoul, Korea - Day 5

Bercuti ke Seoul,Korea - Day 5


Seperti biasa, bikin breakfast di guesthouse dan tapau untuk bekalan makan tengahhari. Pagi ni planning nak pergi ke Gyeongbokbung Palace dan Bukchon Hanok Village.

Apa ada di Gyeongbokbung dengan Hanok Village? Ianya adalah satu tempat tradisional dan kawasan heritage Seoul dimana anda akan menemui persembahan tradisional mereka dan suasana kampung di bandar.



Kami bermula dari station Itaewon menuju ke station Yaksu. Anda perlu membuat interchange di station Yaksu dan ambil line 3 menuju ke station Gyengbokbung (Goverment Complex Seoul). 

Tiba di station Gyeongbokbung ni rasa macam unik sikit pasal kat station ni dan macam muzium dah. Kami lepak kejap pekena kopi Manoffin (Ikuti entry Halal saya di Seoul) dalam station ni, sangat murah harganya KRW900.

Lepas lepak minum kopi kami terus ke Gyeongbokbung Palace, ngam ngam kami sampai ada persembahan ala-ala kawad di-raja mereka... Ramai jugak orang walaupon time keje... Sempat ler bergambar.



Abis tengok show kami ke Bukchon Hanok Village. Haaaa dari Gyeongbokbung nih agak jauh nak jalan kaki tapi saya mengesyorkan lebih baik anda jalan kaki pasal suasana sepanjang Samcheong-ro ini sangat awesome! Jalan raya yang bersih, susun atur kedai yang awesome. Kami lunch disekitar Samcheong-ro ini sebelum panjat tangga naik ke Bukchon. Errr kalau jalan kaki mau 1km jugak kot.

Abis lunch kami ke Bukchon Hanok Village... memang sesak nafas pasal naik dengan bawak Nazril skali... tapi anda akan dapat view yang sangat Awesome. Dari rumah tradisional berlatar belakang bandar moden. Macam ala-ala kampung baru... tapi versi sejuk.








Dah abis bergambar, tengok rumah orang.. kami turun dan terus tahan teksi. Kesian mak bapak nak balik jalan kaki pulak... boleh tahan jauhnya... Naik teksi menuju ke Insadong Street, teksi fare KRW3,000.

Apa ada di Insadong Street? Tempat macam lebih kurang di Myeoungdong. Cuma di Insadong jauh lebih tenang dan lebih bersih. Kiri kanan banyak kedai kosmetik, souvenir dan kedai kopi. Cuaca time ni drop lagi ke 6C. Tak tahan sejuk dengan berangin kami masuk Starbuck sambil tunggu geng yang tengah shopping lagi.



Dah settle semua kami balik dari station Anguk dan menuju ke station Yaksu, interchange line 6 untuk ke Itaewon. So makan malam kami di Itaweon iaitu di restoran Usmania (Ikuti entry Halal saya di Seoul). Makan nasi beriani berharga KRW10,000.



Balik rumah terus tidur, Nazril tido lambat pasal dan charge kat Insadong... Aduiii ler...

Bercuti ke Seoul, Korea - Day 1
Bercuti ke Seoul, Korea - Day 2
Bercuti ke Seoul, Korea - Day 3
Bercuti ke Seoul, Korea - Day 4
Bercuti ke Seoul, Korea - Day 5
Bercuti ke Seoul, Korea - Day 6
Bercuti ke Seoul, Korea - Day 7

This is Awesome dude...

Comments

Agoda

Related Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts from this blog

Tempat Sarapan Pagi Best di Kota Bharu (UPDATE MEI 2022)

Destinasi 24 Jam : Pulau Pangkor, Perak

Tempat Makan Best di Kedah (UPDATE JAN 2022)

Bercuti ke Hatyai Thailand 2022 - Day 1

Itinerary ke Hatyai, 3 Hari 2 Malam